Abbasi Devleti Ebu’l Abbas Abdullah tarafından kuruldu. Son Emevi
hükümdarı II. Mervan kaçtığı Mısır’da yakalanarak öldürüldü. Onun dönemi iç
karışıklıkları bastırmakla geçmiştir.
HALİFE MANSUR DÖNEMİ(754–775):
Bu dönemde Bağdat şehri kuruldu ve hilafet merkezi Haşimiye’den
Bağdat’a taşındı. Abbasi orduları Kafkasya ve Maveraünnehir’de Türklerle
savaşmış, Hindistan’a kadar uzanan seferler yapmıştır. Bizans ile mücadele
devam etmiş, Anadolu içlerine kadar akınlar yapılmıştır. Kültür alanında eski
Yunan ve Helen eserleri Arapçaya tercüme edilmiştir.
HARUN
REŞİD DÖNEMİ (786–809):
Abbasiler en güçlü
dönemini halife Harun Reşid (786–809) döneminde yaşamıştır. Uzun dönem
vezirlik yaparak güç ve otoritesinin artırarak Abbasi halifeliğini tehdit eden
İranlı Bermekî ailesinin hâkimiyetine son verilmiştir. Bu dönemde Bizans’a
karşı büyük mücadeleler verilmiştir. Ankara’ya kadar gelinmiştir. Bizans barış
isteyince 806 yılında barış yapılmış ve Bizans vergiye bağlanmıştır. Bizans’a
karşı Frank İmparatoru Şarlman ile iyi ilişkiler kurmuştur. Bu ittifak Endülüs
Emevi devletini sarstı. Bilim, kültür ve sanatta büyük gelişmeler
gerçekleştirilmiştir. İlk defa medrese öğretimi altında çağdaş eğitimi
başlattı. Hıristiyanların Kudüs'ü serbestçe ziyaret etmelerine izin
verdi. (Nedeni Hıristiyanların Endülüs Emevi devletiyle Abbasi devletine karşı
birleşmesini önlemek için.)
ME’MUN DÖNEMİ:
816 yılında başlayan Babek isyanı uzun mücadeleler
sonucu güçlükle bastırabilmiştir. (Babek Zerdüşt dinine benzeyen bir mezhep
oluşturmuştu). Abbasi orduları Anadolu’ya girerek Ulukışla’ya kadar
ilerlemişlerdir. Türklerin İslam devletindeki etkinliği de yavaş yavaş
artmaya başladı. Türkler arasında İslam Dini hızla yayılmaya
başladı. Emevilerin aksine Abbasilerin Türklere hoşgörü ile
yaklaşmaları, ayrımcılık yapmamaları, Türk-Arap ilişkilerin düzeltmiş ve İslam
Dini Türkler arasında yayılmaya başlamıştır. Tercüme faaliyetleri
için Bağdat’ta Beytü’l-Hikme kuruldu. Yabancı bilim adamları Bağdat'a davet
edildi. İslam Rönesans'ı başlatıldı.
MUTASIM DÖNEMİ:
Babek isyanı devam etmiş ve nihayet Tük komutanı Afşin tarafından Babek öldürülmüş ve bu isyan tamamen sona ermiştir. Türklerin İslam Devletindeki etkinliği daha da arttı. Türklerden ordular oluşturulmaya başlandı. Türk ordusu için Bağdat yakınlarında Samarra şehri kuruldu. Türkler için Bizans sınırlarına Avasım denilen ordu kentler kuruldu. Türklerin Araplarla evlenmesi yasaklandı (savaşçı özelliklerini yitirmemeleri için).Bilimde, teknikte büyük ilerlemeler oldu.
MUTASIM DÖNEMİ:
Babek isyanı devam etmiş ve nihayet Tük komutanı Afşin tarafından Babek öldürülmüş ve bu isyan tamamen sona ermiştir. Türklerin İslam Devletindeki etkinliği daha da arttı. Türklerden ordular oluşturulmaya başlandı. Türk ordusu için Bağdat yakınlarında Samarra şehri kuruldu. Türkler için Bizans sınırlarına Avasım denilen ordu kentler kuruldu. Türklerin Araplarla evlenmesi yasaklandı (savaşçı özelliklerini yitirmemeleri için).Bilimde, teknikte büyük ilerlemeler oldu.
TEVAİF’ÜL MÜLÜK DÖNEMİ:
Halife Mutasım’ın ölümünden (842) sonra başa geçen halifeler arasında
üstün yetenekli kimselerin olmayışı merkezi otoriteyi büyük ölçüde sarsmıştır.
Bunun sonucunda Abbasi Devleti’nin çeşitli bölgelerinde birçok devlet ortaya
çıkmıştır. Bunlar, çeşitli bölgelere EMİRÜL UMERA adı altında vali
olarak gönderilen kişilerin devletin zayıflamasından yararlanarak dini bakımdan
halifeye bağlı kalmakla beraber, siyasi bakımdan tamamen bağımsızdılar. Abbasi
Devleti’nin yerine kurulan bu devletlerin isimleri ve kuruldukları yerler
şunlardır:
Tolunoğulları
à Mısır, İhşitler à Mısır,
İdrisoğulları à Fas
Aglebiler à Tunus, Cezayir
Fatımiler à Mısır Tahiroğulları à İran, Horasan
Safariler à İran’ın Sistan bölgesi Samanoğulları à Horasan, Maverünnehir
Büveyhoğulları à İran
ABBASİLERİN YIKILIŞI:
945 yılında Bağdat’ı ele geçiren Büveyhoğulları Abbasi halifeliğin
kontrollerine aldılar. 1055 yılında Büyük Selçuklu Sultanı Tuğrul Bey Bağdat’a
gelerek Halife’yi Büveyhoğullarının baskısından
kurtardı. Abbasiler kısa bir süre Irak ve çevresine hâkim
olmuşlardır. Büyük Selçuklu Devleti yıkılınca Abbasiler de en önemli
destekçilerini kaybettiler. 1258 yılında Moğol Hükümdarı Hülagu Han Bağdat’ı ele
geçirip son Abbasi halifesi Mu’tasım’ı öldürterek Abbasilere son verdi. Moğolların
elinden kurtulan Abbasi ailesine mensup kişiler Mısır’a kaçtılar ve orada
Memlukların egemenliğinde halifeliklerini devam ettirdiler. 1517 yılında Yavuz
Sultan Selim Mısır’ı alınca halifelik Türklere geçmiş oldu. Abbasi halifeliği
de tamamen sona erdi.
ABBASİLERİN YIKILIŞ NEDENLERİ
1)Emirul
Ümeraların faaliyetleri,
2)İç isyanlar,
3)Abbasi Halifelerin Emevi Halifeleri kadar iyi yetişmemiş olması,
4)Abbasilerin devlet adamlarını kullanmadaki beceriksizliği ,
5)Din âlimlerine ve Hz. Ali soyundan gelenlere iyi davranmamaları
6)Fetihlerin durması
2)İç isyanlar,
3)Abbasi Halifelerin Emevi Halifeleri kadar iyi yetişmemiş olması,
4)Abbasilerin devlet adamlarını kullanmadaki beceriksizliği ,
5)Din âlimlerine ve Hz. Ali soyundan gelenlere iyi davranmamaları
6)Fetihlerin durması
ABBASİLERİN GENEL ÖZELLİKLERİ
1) Abbasiler Arap olmayan uluslara hoşgörüyle yaklaşmış ve
İslâmiyet’in daha fazla yayılmasını sağlamışlardır.
2) Bu dönemde daha çok bilim – kültür alanında gelişme
gözlenmiştir.
3) Türkler ilk kez bu dönemde İslâmiyet’i kitleler halinde
benimsemişlerdir.
4) Abbasilerin denizciliğe önem vermemeleri ticari ve askeri
alanda gelişmelerini engellemiştir.
5) Başkentleri Bağdat’dır
6) İlk tercüme hareketleri ve kütüphaneler bu dönemde kuruldu.
Müslümanlar öğrendikleri bu bilgilere yenilerini ekleyerek daha da
geliştirdiler.
7) Abbasiler de İstanbul’u kuşatmış fakat başarılı
olamamışlardır. (782’de Mehdi döneminde)
EMEVİ VE ABBASİ DÖNEMLERİ ARASINDAKİ FARKLAR:
EMEVİ VE ABBASİ DÖNEMLERİ ARASINDAKİ FARKLAR:
1. Emevi Devleti Arap milliyetçiliği politikası
izledi. Abbasiler ise Arap olmayanlara da hoşgörü ile davrandılar.
Önce İranlı sonra Türk memur ve askerler Abbasi Devleti hizmetinde görev
yaptılar.
2. Abbasiler merkezlerini Bağdat'a taşıdılar. Sasani devlet
teşkilatını örnek aldılar. Vezirlik kurumunu oluşturdular. Vezir, halifeden
sonra en yetkili kişi oldu.
3. Abbasiler, Emir-ül Ümeralık kurumunu kurdular. Emir-ül Ümera,
başkomutan durumundaydı.
4. Abbasilerde saray teşkilatı genişledi. Refahın artmasıyla
birlikte lüks arttı.
5. Emevi halifeleri Emiru’l-Mü’minin, Abbasi halifeleri ise
İmamu’l-Müslimin unvanını kullandılar.
ABBASİ DEVLETİNDE TÜRK
ETKİNLİĞİ:
Abbasi Devleti Emevilerin takip ettiği Arap ırkçılığına dayanan
siyaseti terk ederek Müslüman halka eşit davranmıştır. Abbasilerin bu tavrı
TürkleriN İslamiyet’e girmelerini hızlandırmıştır.
1) Türklere ilk görev veren Abbasi halifesi Mansur’dur.
2) Harun Reşit saray muhafızlarını Türklerden oluşturmuştur.
3) Halife Me’mun ve Mutasım döneminde ise devlet içerisinde
Türklerin rolü oldukça artmıştır.
4) Mu’tasım zamanında Abbasi ordusunda çoğunluk Türklerin eline
geçmiş, Türkler için Bağdat yakınlarında Samarra şehrini kurulmuştur.
5) Abbasiler Bizans sınırı boyunca kurdukları AVASIM ŞEHİRLERİNE
(Tarsus, Adana, Antakya, Maraş, Malatya, Diyarbakır) Türkleri
yerleştirmişlerdir. Bizans ile savaşlarda önemli rol oynamışlardır.
6) Mısır, Suriye ve devletin doğu illerinde vali olarak görev yapmışlardır. Devlet merkezinde vezir ve haciplik gibi görevler üstlenmişlerdir.
6) Mısır, Suriye ve devletin doğu illerinde vali olarak görev yapmışlardır. Devlet merkezinde vezir ve haciplik gibi görevler üstlenmişlerdir.
7) Tuğrul Bey 1055 I.Bağdat Seferi ile Abbasi halifesini Şii
Büveyhoğulları’nın baskısından kurtarmışlardır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder