HZ. MUHAMMED DÖNEMİ
Soyu:
·
Hz.Muhammed, Mekke'nin en büyük ailelerinden,
Kureyş kabilesinin kollarından biri olan "Haşimoğulları" ndandır.
·
Babası Abdullah, annesi Âmine'dir. Dedesi
Abdülmuttalip ise Mekke'nin ileri gelenlerindendir.
Doğumu ve Çocukluğu:
·
571 yılında Mekke 'de dünyaya gelmiştir.
·
Doğumundan önce babası Abdullah’ı, Altı yaşında
Annesini kaybetmiştir.
·
Annesinin ölümüyle sekiz yaşına kadar dedesi
Abdülmuttalib’in, sonra da amcası "Ebu Talip" in yanında yaşamını
sürdürmüştür.
·
Amcası Ebu Talip'in yanında ticareti öğrenmiş,
Arabistan dışında Suriye, Yemen bölgelerini tanımıştır.
Gençliği:
·
Hz. Muhammed, putlara tapmaz, doğruluktan
ayrılmaz, yalan söylemez, kimseyi kırmaz özellikleriyle, akıllı ve olgun
davranışlarıyla, doğru sözlülüğü ve güvenilirliğiyle Kureyşliler arasında
saygınlık kazanmıştır. Bundan dolayı "Muhammedü'l Emin" ( Güvenilir
Muhammed ) denilmiştir.
·
Ticaret işleriyle uğraşan, Kureyş'in saygın ve
zengin hanımlarından olan Hz.Hatice'nin yanında çalışmaya başlamış, bir dönem
sonra onunla evlenmiştir.
·
Kâbe’nin onarımından sonra kutsal sayılan
"Hacer ül Esved" in yerine konulması sırasında, Kabilelerin
anlaşamamaları üzerine çözüm için Hz.Muhammed'e başvurmaları, onun saygı
duyulan, sorunları çözebilecek güce sahip, uzlaştırıcı, kişilik özelliklerini
gösterir.
Peygamber oluşu:
·
Tek bir tanrı, yaratıcı olduğunu düşünen
Hz.Muhammed, zaman zaman Mekke yakınlarındaki Hira Mağarasına giderek, burada
düşünceleriyle başbaşa kalmıştır.
·
610
yılının Ramazan ayının 27. gecesi Cebrail aracılığıyla ilk vahiy kendisine
ulaştırılmıştır.
·
Hz. Muhammed'in İslamiyet'e çağrısı ile ona ilk
inananlara ilk Müslümanlar denilir.
·
Hz.
Hatice, Hz. Ali, Hz. Ebubekir, Zeyd'dir
Mekke Döneminde Meydana Gelen Olaylar:
·
İslamiyet'in giderek yayılmaya başlaması üzerine
Mekkeliler, Müslümanlar üzerindeki baskı ve işkencelerini artırdılar. Bunun
üzerine Hz. Muhammed, Müslümanlardan isteyenlerin Habeşistan'a göç etmesine
izin verdi. Hıristiyan Habeş hükümdarının kendileri gibi tek Tanrı inancını benimsemesi
ve Müslümanlara iyi davranacağım düşünmesi Hz. Muhammed'in bu kararı almasında
etkili olmuştur.
·
Mekkeliler, Müslümanlarla her türlü ilişkilerini
kesmişler. Bu durum üç yıl sürmüştür. Ticarî ilişki ve akrabalık bağları gibi
nedenlerle boykot kaldırıldı.
·
Hz. Muhammed'in eşi Hatice ve amcası Ebu
Talip'in aynı yıl içinde ölmelerinden sonra Mekkelilerin Müslümanlar üzerindeki
baskıları artmış, bunun üzerine Hz. Muhammed, hem İslamiyet'i yaymak hem de
güvenilir bir yer bulmak amacıyla Taif kentine gitmiştir. Ancak Taif'liler Hz. Muhammed’e iyi
davranmamışlardır.
Akabe Biatları ( Bağlılık ) :
·
Medine'deki Hazreç kabilesinden altı kişi, Hac
için Mekke'ye geldiklerinde Hz. Muhammed'le görüşmeleri sonucu, İslamiyeti
kabul etmişler, dönüşlerinde Medine'de İslamiyet'i yaymaya başlamışlardır.
Bunun sonucunda 621 'de bir gurup Medineli, Akabe'de Hz. Muhammed’le görüşmüş,
ona bağlı kalacaklarına ve sözlerini tutacaklarına söz vermişlerdir. Bu olaya " I. Akabe Biatı denilir.
"
·
622'de bir gurup Medineli daha, Hz. Muhammed’le
Akabe'de yeniden görüşmüş, İslamiyet'in buyruklarını yerine getireceklerine,
Hz.Muhammed’i koruyacaklarına söz vermişler ve onu Medine'ye davet etmişlerdir.
Bu olaya da II. Akabe Biatleri denilir.
·
Akabe
Biatları, Müslümanların Mekke'den Medine'ye göçüne, Hicret’e yol açmıştır.
Hicret
(622-Eylül ) :
·
Hz. Muhammed'in, Müslümanlarla birlikte
Mekke'den Medine'ye göç olayına "Hicret" denilir.
·
Mekke'den Medine’ye göç edenlere "Muhacir" , Medine'de onları
karşılayıp yardım edenlere "Ensar"
denilir.
Sonuçları:
·
Hicret olayı ile İslamiyet'in yayılışı hızlandı
·
Hz. Muhammed ve Müslümanlar, Mekkelilerin
baskısından kurtuldu.
·
Medine Emirnamesi ( Anayasası) hazırlanarak
uygulamaya koyuldu
·
Hz. Muhammed, Medine'deki Arap ve Yahudi
kabileleriyle görüşerek toplumsal barışı sağladı.
·
İslam Devletinin temelleri atıldı.
·
Hicri takvime başlangıç olmuştur.
HZ. MUHAMMED'İN SİYASİ VE ASKERİ ETKİNLİKLERİ
a. BEDİR SAVAŞI
(624) :
Nedeni: Mekkelilerin,
Medinelilere ekonomik baskı yapması üzerine, Hz. Muhammed’in Suriye'den Mekke'ye
dönen bir Kureyş kervanını ele geçirmek istemesi.
Gelişme: Mekkeliler
yenilgiye uğratıldılar. Bazı Mekkeliler tutsak alındılar. Zengin olanlar fidye
karşılığı, okuma yazma bilenler on kişiye okuma-yazma öğretmeleri karşılığı,
bazıları da karşılıksız serbest bırakıldılar.
Sonuçları:
·
Müslümanların ilk büyük savaşı ve başarısıdır.
·
Hz. Muhammed’in dini ve siyasi gücü artmıştır.
·
Putperest kalan Medineliler de İslamiyet'i kabul
etmişlerdir.
·
Hz. Muhammed’in esirler, yaralı düşman askerlerinin
durumu ve ganimet'le ilgili uygulamaları, İslam Savaş Hukukuna temel
oluşturmuştur.
b. UHUT SAVAŞI
(625) :
Nedeni: Mekkelilerin,
Bedir savaşı yenilgisinin öcünü almak ve kervan yolları güvenliğini sağlamak istemesi.
Gelişme: Medine
yakınlarındaki Uhud dağı eteğinde yapılan savaşta, okçuların yerlerini terk
etmeleri üzerine Müslümanlar yenilgiye uğradılar. Hz. Muhammed yaralanmış,
amcası Hz. Hamza şehit olmuştur.
Sonuç:
·
Müslümanların yenilmesinin temel sebebi,
askerlerden bir bölümünün ganimet paylaşımına yönelerek, yerlerini terk
etmeleridir.
·
Mekkeliler, yenilgiye uğratmalarına rağmen,
Müslümanları yok edememişlerdir.
c. HENDEK SAVAŞI (627) :
Nedeni: Hayber’de bulunan Yahudilerin,
Mekkeliler ve çevre kabilelerle ittifak oluşturarak, Müslümanları yok etmek
istemeleri.
Gelişme: Uhud savaşından ders alan Müslümanlar,
savunma savaşı yapmaya karar verdiler. İran'lı bir Müslüman olan Selman-i
Farisi'nin önerisiyle, Medine'nin saldırıya açık olan yerlerine, insanların
geçemeyeceği genişlikte Hendek kazıldı.
Sonuç:
·
Aralarında tam bir anlaşma ve birlik bulunmayan
Mekke ordusu istediğini elde edemeyeceğini anlamış ve geri çekilmiştir.
·
Mekkelilerin saldırı gücü tükenmiş ve savunmaya
çekilmişlerdir.
·
Müslümanların son savunma savaşıdır. Saldırı
sırası Müslümanlara geçmiştir.
ç. HUDEYBİYE ANTLAŞMASI
(628) :
Hz. Muhammed, Müslümanlarla
birlikte Kâbe’yi ziyaret etmek üzere yola çıkmış, ancak Kureyşliler kuvvet
göndererek, Müslümanların Mekke'ye girişine engel olmuşlardır. Bunun üzerine
Hudeybiye denilen yerde, taraflar arasındaki görüşmelerden sonra antlaşma
imzalanmıştır.
Maddeleri:
·
Müslümanlar Kâbe’yi ertesi yıl ziyaret
edebilecekler ve üç günden fazla kalmayacaklar
·
Mekkeli bir kimse İslamiyet'i kabul edip, Hz.
Muhammed’in yanına sığınırsa, velisinin isteği üzerine geri verilecek, fakat
bir Müslüman Mekke'ye sığınırsa geri verilmeyecek
·
Taraflardan her ikisi de istedikleri kabilelerle
anlaşma yapabilecekler, fakat askeri yardım yapmayacaklar
·
İki taraf birbirleriyle on yıl
savaşmayacaklardı.
Önemi:
·
Mekkeliler, Müslümanların siyasî varlığını resmen kabul ettiler.
·
Barış ortamının oluşması İslamiyet'e
geçişi hızlandırdı.
·
Mekke'nin fethi kolaylaştı.
d. HAYBER'İN FETHİ ( 629 ) :
Nedeni: Medine'nin kuzeyinde, Şam ticaret yolu
üzerinde bulunan Hayber, Yahudilerin elindeydi. Yahudiler Müslümanlar için
tehlike oluşturuyorlardı. Buranın alınması aynı zamanda, Şam ticaret yolunun
ele geçirilmesini ve güvenliğini sağlayacaktı.
Gelişme: Hz. Muhammed, Haberlilerin savunma
yapmasına fırsat vermeden hızlı hareket etmiş, Hayber'i kuşatarak almıştır.
Önemi:
·
Yahudi sorunu çözümlenmiş
·
Şam ticaret yolunun güvenliği sağlanmıştır.
Not: Yahudilere, ödeyecekleri vergi karşılığı (Tarımdan elde
ettikleri ürünün yarısı) topraklarında oturma hakkı tanındı.
e. MUTE SAVAŞI ( 629 ) :
Nedeni: Bir Müslüman elçisinin, Bizans'a
bağlı Gassaniler tarafından şehit edilmesi.
Gelişme ve Sonuç: Hz. Muhammed Zeyd bin Harise (
azatlısı) komutasındaki bir orduyu, Gassaniler üzerine göndermiş, Mute
yakınlarında; Bizans -Gassani -Arap kuvvetlerinden oluşan orduyla yapılan
savaşı Müslümanlar kaybederek geri çekilmek zorunda kalmışlardır. ( Zeyd ve
ondan sonraki iki ordu komutanı şehit olmuş, bunun üzerine yönetimi eline alan
Halid Bin Velid, Müslümanları daha fazla kayba uğratmamak için geri çekmiştir.)
Önemi: Müslümanların
Bizans'la yaptıkları ilk savaştır.
f. MEKKE ' NİN FETHİ ( 630 ) :
Nedeni:
·
Kureyşliler, Hudeybiye antlaşması koşullarını,
kendi taraflarında olan bir kabileyi destekleyerek bozdular.
·
Kureyşlilerin Müslümanlar aleyhindeki
etkinliklerinin sona erdirilmek istenmesi
·
Kâbe' nin putlardan temizlenmek istenmesi.
Gelişme: Hz. Muhammed kalabalık bir orduyla,
Mekke'yi her yönden kuşatmış, direnemeyeceklerini anlayan Mekkeliler teslim
olmuşlardır.
Önemi:
·
İslamiyet'in
yayılmasını hızlandırmıştır.
·
Arap
yarımadasının fethine ortam hazırlamıştır.
·
Kâbe,
putlardan temizlenmiştir.
g. HUNEYN SAVAŞI ( 630 ) :
Nedeni: Mekke’nin fethi üzerine, İslamiyeti
kabul etmeyen Arap kabilelerinin, Taiflilerin de desteğiyle bir ordu
hazırlayıp, Müslümanlara saldırmak istemesi.
Gelişme ve Sonuç: Mekke yakınlarındaki Huneyn vadisinde
yapılan savaşı, Hz.Muhammed komutasındaki Müslümanlar kazandılar. Kaçanlar
Taif' e sığındı.
h. TAİF'IN KUŞATILMASI
(630) :
Huneyn savaşından sonra, Hz.
Muhammed, Taif'i kuşatmış, ancak burasının savunmaya elverişli konumundan
dolayı başarılı olamamış, kuşatmayı kaldırmak zorunda kalmıştır. Taifliler bir
yıl sonra kendileri İslamiyet'i kabul etmişlerdir.
ı. TEBÜK SEFERİ
(631) :
Nedeni:
· Bizans İmparatoru Herakleios' un,
İslamiyetin yayılmasını engellemek amacıyla, büyük bir orduyla Arap Yarımadası
üzerine sefere çıktığı haberlerinin ( söylenti ) alınması.
·
Bunun üzerine Hz. Muhammed’in, Mute yenilgisinin
olumsuz etkilerini silmek ve Bizanslıların Arabistan'a girmesine engel olmak
istemesi.
Önemi:
·
Hz.
Muhammed'in son seferidir.
·
Hz.
Muhammed döneminde Müslümanlar en geniş sınırlara ulaşmışlardır.
HZ. MUHAMMED' İN SON ZAMANLARI VE VEFATI:
a. VEDA HACCI VE
VEDA HUTBESİ:
Hicret'in onuncu yılında Hz.
Muhammed Mekke' ye Hacca gitmiştir. Bu onun son ziyareti olduğu için Veda Haccı
( Haccü'l Veda ) olarak, burada Müslümanlara yaptığı konuşma da "Veda Hutbesi
" olarak adlandırılmıştır. Veda Hutbesi'nde Hz. Muhammed; bütün insanların
eşit olduğunu, Müslümanların kardeş olduğunu, birbirlerinin canlarına ve
mallarına kastetmemelerini, kötü alışkanlıklardan vazgeçilmesini, kadınlara iyi
davranılmasını, istemiştir.
b.
HZ. MUHAMMED'İN VEFATI (632):
Hz. Muhammed, Veda Haccı'ndan sonra Medine'ye
dönmüş, Bizans'a karşı yeni bir sefer hazırlığında iken hastalanarak, 8 Haziran
632 tarihinde altmış üç yaşında iken vefat etmiştir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder